Logg inn

Logg inn med ditt passord for å redigere hjemmesiden!

Skriv inn epostadressen din (må være den som er registrert på Mekke), og trykk på "Send meg passord" for å bli tilsendt nytt passord på epost.

Hopp til innhold

Et lite forbrukerkjøpstips.

19. oktober 2020



Når du kjøper gjenstander privat av næringsdrivende, regnes du som "forbruker" og da kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse. Den har både kjøpere og selgere alt for liten kjennskap til. Du finner den her, og den er vel verd å titte litt på.

Som et eksempel kan nevnes en valgrettighet du som forbruker har når en gjenstand har en mangel/feil. Som hovedregel kan du etter lovens § 29 selv velge om du vil la selger forsøke å rette eller om du vil ha en ny gjenstand (omlevering). Mange selgere er dessverre ikke klar over dette, og hevder ofte at de uansett har rett til å forsøke og rette før du kan kreve ny gjenstand. Det er kun riktig dersom ditt krav på ny gjenstand er "umulig eller volder selgeren urimelige kostnader".

Ved vurdering av hva som er urimelige kostnader skal selgers rettekostnader vurderes opp mot selgers kostnader ved å levere ny gjenstand (selgers innkjøpskostnader). I en dom fra Høyesterett var omleveringskostnadene 7 ganger så høye som utbedringskostnadene. Det ble ansett å være urimelig, og selger hadde da rett til å rette. Listen må vurderes konkret, men vil nok ofte ligge langt lavere. Det er opp til selger å dokumentere at kjøpers krav eventuelt er urimelig.

Lykke til med ditt videre selvstudium i forbrukerkjøpsloven - kunnskap slår både tro og håp på dette området!



Del denne siden med andre!

Share on FacebookShare on Twitter

Logg inn